Derfor bør du ta i bruk skytjenester

Sitter klar for å hjelpe: Beredskap døgnet rundt, året rundt, skaper trygghet og tillit, forteller teamleder Vidar Olsen.

Technet AS leverer de IT-tjenestene du trenger, og både utstyret og dataene dine lagres på norsk jord, nærmere bestemt i Larvik i Vestfold. Fokuset er på sikkerhet, tilgjengelighet og et kundesenter som alltid er åpent.

«Det viktigste med en skyløsning er at den er sikker og tilgjenglig for brukeren døgnet rundt. På kundesenteret vårt tar vi i snitt telefonen i løpet av 10 sekunder, selv klokken 20 på julaften«, forteller teamleder for 1. og 2. linje support, Vidar Olsen.

Du har tilgang på kompetente IT-folk når du ringer: «Hos oss møter du erfarne IT-konsulenter med en gjennomsnittlig fartstid i IT-bransjen på 15 år«, fortsetter Vidar.

Dette betyr at du kan kjøpe «din egen IT-avdeling» som en tjeneste, med både lokalt klientutstyr, servere, drift og kundestøtte inkludert.

Les mer om Technets modell for sirkulærøkonomi og bærekraftig IT her.

Ved å pakke alle IT-behovene inn i en tjeneste, oppnår vi det vi kaller «productivity as a service».

Når både klientutstyr, programmer, data og kundestøtte ligger hos Technet, snakker vi om viktige stikkord som oppetid, sikkerhet og fleksibilitet.

Løsningen fungerer problemfritt på både Mac, PC, nettbrett og mobiltelefon.

 

Svarer lynraskt: Technets kundesenter er bemannet døgnet rundt.

Er du skymoden?

I følge en rapport fra den uavhengige tenketanken Top of Digital Europe [w], fordeler norske bedrifter seg på følgende måte:

  • 40% bruker skytjenester i dag
  • 20% vet hva skytjenester er, men bruker det ikke
  • 40% er usikre på hva skytjenester er

De fleste (60%) bedrifter har altså ikke tatt i bruk skytjenester, og har et potensiale her.

De fleste ser for seg to fordeler; større stabilitet og lavere kostnader. I tillegg ligger det et stort potensiale i å tilby kundene dine helt nye tjenester som kanskje verken du eller konkurrentene dine engang har tenkt på. På den måten kan du bruke skytjenester til å få et konkurransefortrinn.

Populært «skysenter»: Teamleder 3. linje support, Helge Økstad, har full kontroll på datasenteret i Larvik med 200 000 brukere.

Skya i Larvik

Bak låste dører i utkanten av Larvik finner vi et topp moderne datasenter. Maskinparken overvåkes døgnet rundt, og det sitter alltid én kundekonsulent klar til å ta telefonen i tilfelle en bruker skulle lure på noe.

Det er flere fordeler ved at datasenteret er lokalisert i Norge: Ved å velge en driftsleverandør med et datasenter i Norge, løser man problematikken rundt overføring av personopplysninger til utlandet.

Bruker du ukritisk skyløsninger som for eksempel Dropbox, Apple iCloud og Google Disk i jobbsammenheng, spiller du russisk rulett med bedriftens sensitive data. Det kan være skadelig for både omdømme og økonomi dersom bedriftens data kommer på avveie.

200 000 brukere

«Skysenteret» i Larvik er blitt populært. 200 000 brukere er tilkoblet.

IT-brukere i 23 land og seks verdensdeler får skytjenestene sine levert fra Technets datasenter i Larvik.

Sverre Næsheim fokuserer på informasjonssikkerhet. Han er avdelingsleder for driftssentralen hos Technet AS.

Girer opp for framtida

Technet AS ligger ikke på latsida, og skytjenestene er i kontinuerlig utvikling. Norske virksomheter er opptatt av høy datasikkerhet, og Sverre Næsheim jobber for at dette skal kjennetegne alle tjenesten fra Technet.

«Vi leverer en tjeneste som vi liker å kalle «productivity as a service». Dette innebærer å lære oss kundens forretningsområde og behov, og deretter tilpasse ny teknologi for at kundene skal nå målene sine.»

«Dess tettere samarbeid vi har med kunden, jo bedre blir resultatet. Vi selger totalløsninger, ikke bare programmer og lagringsplass», avslutter Sverre.